Hvorfor pilates?

Du er formegentlig stødt på ordet "pilates" flere gange. Det er efterhånden blevet en populær bevægelsesform, og det er ikke uden grund. Med pilates følger talrige af fordele: En stærkere core, øget fleksibilitet, bedre kropsholdning, større kropsbevidsthed og balance mellem krop og sind er blot nogle af de fordele, du vil mærke. Har du endnu ikke haft mulighed for at prøve et pilates hold, så har du noget godt i vente.


Words: Lotte Bregendahl Laursen


"Efter første gang mærker du en forskel, efter 10 gange kan du se en forskel, og efter 30 gange har du fået en ny krop". Joseph H. Pilates, grundlæggeren af pilates, er manden bag disse løfter. Joseph, oprindeligt fra Tyskland, fik pilates ud i verden via sine trænings-programmer til skadede dansere og soldater i England. Programmerne var særligt centreret omkring forbindelsen mellem den fysiske og psykiske sundhed. I 1920'erne var Joseph så velkendt i Storbritannien på baggrund af pilates, at han emigrerede til New York i USA, hvor han åbnede et pilatescenter, der delte adresse med New York City Ballet. Siden da har pilates været en populær træningsform, særligt blandt berømte dansere, da de har brug for styrketræning, der ikke giver dem svulmende og usmidige muskler. I dag er pilates dog en meget anerkedt træningsform, også blandt helt almindelige mennesker. Mangler du gode argumenter for selv at kaste dig over den skånsomme, men yderst effektive træningsform, så læs med her.


"Pilates både styrker og udstrækker dine små og store muskler, hvilket betyder, du skaber lange og tonede muskler frem for store og usmidige muskler. Dette betyder også, du går fra en pilates time med en følelse af at have styrket kroppen, men samtidig med en følelse af at have opnået en fantastisk ro i kroppen".

God kropsholdning: Pilates lærer dig at skabe og opretholde en god og flot kropsholdning. For dig, der arbejder meget stillesiddende, er pilates et ekstra fantastisk redskab, da det er med til at styrke din core, hvilket kan reducere smerter i lænden.

Lange, tonede muskler: Pilates både styrker og udstrækker dine små og store muskler, hvilket betyder, du skaber lange og tonede muskler frem for store og usmidige muskler. Dette betyder også, du går fra en pilates time med en følelse af at have styrket kroppen, men samtidig med en følelse af at have opnået en fantastisk ro i kroppen.

En stærk core: Har du dyrket pilates, er du ikke i tvivl. Denne bevægelsesform udfordrer din core. Særligt dine mavemuskler bliver brugt aktivt under en pilatestime. Du vil dog opleve, at træningen af coren foregår på en langt mere behagelig måde, end ved f.eks. at tage en masse mavebøjninger. Dette skyldes, at der er fokus på hele maven frem for blot de fire øverste mavemuskler, hvorfor mange også oplever, de kan få en langt fladere mave ved at dyrke pilates.

Øget fleksibilitet: Jo ældre vi bliver, jo mindre fleksible bliver vi. Pilates er med til at opretholde din fleksibilitet - og måske endda gøre dig mere fleksibel, end du før har været. Dette skyldes igen, det kombinerede fokus på både styrke og udstrækning af musklerne, som pilates er særlig opmærksom på.


"Efter første gang mærker du en forskel, efter 10 gange kan du se en forskel, og efter 30 gange har du fået en ny krop".

Indre og ydre balance: Pilates er med til at forbedre vores balance. Ved at styrke din core og opnå en større kropsbevidsthed, arbejder du samtidig på en bedre ydre balance. Dog stopper fordelene ikke her. Pilates er også med til at skabe en bedre indre balance, hvilket opstår gennem et konstant fokus på din vejrtrækning samt en bedre kropsforståelse. Mange fortæller derfor også, de oplever et større psykisk overskud i hverdagen, efter de har startet deres pilates praksis.

Stressreducerende: Pilates handler rigtig meget om teknik. Derfor vil du også opleve, der er et stort fokus på kontrollerede bevægelser med et koncentreret fokus på, hvordan du udfører de forskellige øvelser. Pilates udfordrer dig derfor både fysisk og psykisk, og ofte vil det koncentrerede fokus medføre en særlig tilstedeværelse. Denne tilstedeværelse betyder, at du helt automatisk får en pause fra tanker omkring hverdagsudfordringer, din jobsituation, dit kærlighedsliv mv., og får en unik mulighed for at have fokus på dig selv i det aktuelle øjeblik.


"Pilates lærer dig at skabe og opretholde en god og flot kropsholdning. For dig, der arbejder meget stillesiddende, er pilates et ekstra fantastisk redskab, da det er med til at styrke din core, hvilket kan reducere smerter i lænden".

Har du fået lyst til at prøve pilates og mærke de fantastiske fordele på egen krop? Tilmeld dig online universet "Move Mindfully Online", hvor du får adgang til både pilates og yoga videoer med muligheden for at træne, når det passer dig bedst, og hvorfra det passer dig bedst. Du vil yderligere have adgang til 2 ugentlige live-videoer (der gemmes en uge), så du også får muligheden for at bevæge dig sammen med andre og opnå følelsen af fælles energi og bevægelsesglæde. Bliv medlem i dag ved at følge dette link.

Jeg glæder mig helt vildt meget til at bevæge mig sammen med dig - fysisk såvel som mentalt.


Move Mindfully / Lotte



34 visninger
kontakt

Lotte Bregendahl Laursen

Cand.psyk.aut.

Klostergade 18, 1.th.

8000 Århus C

​​

Tel: +45 51 31 82 80

Mail: lottebregendahl@gmail.com

© 2018 by Lotte Bregendahl Laursen